ÎMPĂRĂȚIA ÎNTR-O SĂMÂNȚĂ

Facebook și creștinism, o relație complicată

6+

Facebook a devenit o religie. Cam toți ne închinăm acolo nouă înșine. Și nu doar că e religie, dar influențează și felul în care trăim și vorbim despre religiile de dincoace de ecran. În ce ne privește pe unii dintre noi, mă refer la creștinism.

Nu putem nega faptul că Facebook este un instrument foarte util pentru cei care vor să-l folosească altfel decât pentru alungarea plictiselii și clătirea ochilor. Nu o dată mi s-a întâmplat să găsesc pe Facebook colaboratori pentru anumite proiecte, profesioniști cu care am ajuns să lucrez. Sunt oameni care îmi răspund mai degrabă mesajului trimis prin intermediul Facebook decât prin e-mail. Apoi, cunosc personal un cuplu care s-a cunoscut datorită acestei platforme. Azi sunt familie, cu copil. Și aș putea extinde mult lista cu beneficiile aduse de platforma în cauză.

Facebook e o revoluție. A schimbat semnificativ modul în care comunicăm, felul în care petrecem o parte însemnată din timpul nostru, percepția noastră de sine etc., devenind chiar și o pârghie economică. Plus că nu doar afacerile sunt promovate pe Facebook, ci și religiile, valorile morale, seturile de credințe etc.

Văd frecvent pe Facebook citate biblice, predici înregistrate, reclame pentru diverse evenimente organizate de biserici ș.a.m.d. S-o zicem și pe-asta! Nu ne-am fi imaginat cu niște ani în urmă că prezentarea Evangheliei până la marginile lumii ne va purta pașii în mediul virtual, în cea mai populată țară a planetei – Facebook are 2,6 miliarde de cetățeni. (De unde crezi că ne vin cei mai mulți cititori pe mushtar.ro? Evident, de pe Facebook!)

Dar există și riscuri.

(1) Unul dintre ele vine din faptul că nu toți sunt pregătiți și capabili să „vorbească” on-line. Citatele pline de greșeli, explicațiile caraghioase, clipurile doldora de „adevăruri” dubioase, materialele kitschoase – acestea nu atrag oamenii spre Hristos. Cel mai bun lucru pe care l-ar putea face unii creștini pentru promovarea propriei credințe ar fi să tacă.

(2) Este bine că unele lucruri se spun mai ușor, deschis. Bisericile nu sunt perfecte, iar azi e mai simplu ca oricând să nu permitem ascunderea mizeriei sub preș. Pe de altă parte, e dureros să vezi creștinii aruncând în on-line, la dispoziția oricui, lucruri care, chiar și când sunt reale și important de soluționat, nu vor convinge oamenii să se apropie de creștinism. Ce ar zice trecătorii dacă ar vedea rufe pe sârmă, la uscat, în curtea bisericii? Ei bine, cam același lucru îl zic și când văd creștinii spălându-și rufele pe Facebook.

(3) Un alt risc vine din expunerea agresivă și masivă a conținutului creștin. (Personal, nu prea folosesc Facebook pentru a distribui texte și materiale cu conținut religios. Nu spun că nu fac asta deloc, ci doar că încerc să fiu moderat, deoarece consider că, dacă vreau ca oamenii să îmi acorde atenție, trebuie să le arăt că sunt un om-creștin echilibrat, cu preocupări diverse. Atenție! Că sunt, nu că par.) Unii spun prea mult, prea des și, sorry, dar așa e, prea prost.

Nu am însă un algoritm de folosire corectă a platformei Facebook. Alții pretind că l-ar avea, dar mie îmi par extremiști, indiferent de care extremă e vorba. Știu însă că platforma lui Zuckerberg are un impact colosal asupra felului în care creștinismul este expus și receptat. Să începem prin a ne gândi mai mult la lucrul acesta.

6+
Distribuie
Articol semnat de
Florin Bică

Florin scrie cărți pentru copii, dar și poezii, eseuri, articole etc. Citește mai atent, dar mai puțin ca altădată. E cinefil, mai degrabă în direcția lui Kurosawa și a neorealismului italian, decât spre universul Marvel. Pe pământ, cerul lui sunt Adelaida și Mihnea, fiul lor. În cer, pământul lui e Dumnezeu.

Vezi toate articolele
Ce părere ai?

1 comentariu
Articol semnat de Florin Bică