ÎMPĂRĂȚIA ÎNTR-O SĂMÂNȚĂ

Say his name: Samaritan!

6+

În vremea lui Isus era o prăpastie uriașă între evrei și samariteni. Evanghelistul Ioan o spune pe șleau: „Iudeii, în adevăr, n-au legături cu samaritenii” (Ioan 4:9). O imagine perpetuată din vechime, cu ecouri până în ziua de azi, are la fiecare reeditare doar alte personaje negri, țigani, evrei, imigranți, minorități. Însă problema de fond este aceeași. Iar Isus o spulberă!

Problema urii față de om, manifestată în diferite forme – discriminare, șovinism, xenofobie, rasism și orice fel de atitudini anti-om –, nu este trecută cu vederea de evanghelii. Iar Isus este în centrul acestor ocazii, și ca victimă, și ca apărător al celor apăsați de genunchiul celor puternici.

În cazul vindecării celor zece leproși, Biblia spune că doar unul se întoarce pentru a-I mulțumi lui Isus. Constatând că cel întors „era samaritean” (Luca 17:16), evanghelistul anticipează cuvintele lui Isus: „Nu s-a găsit decât străinul acesta?” (17:18). Evident, Isus este dezamăgit de iudei, de la care are așteptări mai mari decât de la un străin (cum îl văd ei). Samariteanului îi dă nu doar vindecare, ci și mântuire.

La polul opus, un sat de samariteni Îi închide ușa lui Isus, neprimindu-L. De ce? Pentru că se ducea la… Ierusalim, la dușmanii lor (ca dovadă că nici ei nu sunt perfecți). Imediat se autosesizează cei doi „zmei” ai lui Zebedei, apostolii Iacov și Ioan, care vor să coboare foc din cer peste ei. Isus îi mustră însă pe ucenici, nu pe samaritenii aceia. Avea să fie găzduit în alt sat, al unor samariteni mai pocăiți (Luca 9:56).

Când iudeii pândesc cu dușmănie fiecare mișcare a lui Isus, gata să acuze orice presupusă deviere de la ortodoxia lor, folosesc mai multe invective la adresa Lui: demonizat, hulitor, unul care duce oamenii în rătăcire, bănuindu-L în plus de intenții sinucigașe și socotindu-L ieșit din minți. Este însă o injurie aparte: „Nu zicem noi bine că ești samaritean și că ai drac?” (Ioan 8:48). Vezi, Isus a fost minoritar și discriminat ca tine! Nu, nu ziceau bine…

În răspunsul la întrebarea: „Cine-i aproapele meu?”, pusă de un cunoscător al legii, Isus răspunde cu pilda samariteanului milos. Cel de la care se puteau aștepta cel mai puțin s-a dovedit a fi cel mai aproape de caracterul unui om care umblă cu Dumnezeu (Luca 10:33). Ai observat că învățătorul legii nu-i spune pe nume – „samaritean”? Say his name!

În urma întâlnirii de la fântâna lui Iacov, cu femeia samariteană, Isus i Se descoperă acesteia în calitatea Sa de Mesia (caz unic). Mai departe, un sat întreg de samariteni află despre El. Iar unii spun curat ceea ce iudeii n-au spus în ruptul capului: „L-am auzit noi înșine și știm că Acesta este în adevăr Hristosul, Mântuitorul lumii” (Ioan 4:42). Al lumii? Fără discriminare?

Asta mă duce spre cea mai frumoasă promisiune. După înviere, Isus le dă ucenicilor o mare misiune – răspândirea Evangheliei în întreaga lume. O acțiune în patru pași (Faptele apostolilor 1:8): „Îmi veţi fi martori (1) în Ierusalim, (2) în toată Iudeea, (3) în Samaria și (4) până la marginile pământului.” Pornind din Ierusalim, extinzându-se în toată Iudeea, o singură etapă mai este până la răspândirea în întreaga lume. Samaria!

Drumul spre întreaga lume trece prin Samaria. Ieșirea din zona de confort începe în Samaria.

Într-adevăr, Samaria a fost înviată de Evanghelie. Diaconul Filip a fost cel ce și-a luat inima-n dinți, propovăduindu-le „Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu și a Numelui lui Isus Hristos” (Faptele apostolilor 8:5-13). Apostolii de la centru „au auzit că Samaria a primit Cuvântul lui Dumnezeu”. I-au trimis la ei pe Petru și pe Ioan, care au dus Evanghelia „în multe sate ale samaritenilor” (8:14-25). And the rest is history.

În tonul zilei, când adeptul supremației (oricare-ar fi ea) pune genunchiul pe gâtul minoritarului (oricare-ar fi el), aș spune #samaritanlivesmatter. Înlocuiește „samaritan” cu eticheta care ți-e pusă și care te deranjează cel mai mult. Isus ți-a spus numele și a venit să te mântuiască.

6+
Distribuie
Articol semnat de
Christian Sălcianu

Cristi este un scorpion convertit, pasionat de Biblie. ESTJ, a făcut militărie în liceu, dar și-a luat gradele în teologie și litere. Pastor în Dublin, se califică în servant leadership la locul de muncă. Scrie, aleargă. O iubește pe Claudia. Și pe Iris.

Vezi toate articolele
Ce părere ai?

Articol semnat de Christian Sălcianu